A pozsgás növények és a kreatív nyomdatechnika találkozása, ahol különleges, kedvesen tökéletlen darabok születnek – ez a RisoPlant, Magyarország igazán egyedi ökodizájn-vállalkozása. Az alapítók, Nosek Mimma és Erdész Dávid elkötelezettek a fenntarthatóság iránt, a beszerzésnél és a készítés során is zöld alternatívákkal dolgoznak. Vásárlóiknak az egyediség és igényesség élményét kínálják, no és persze a készpénzmentes fizetés kényelmét!

„2016 nyarán alapítottuk hibrid mikrovállalkozásunkat, ebben az időben lettünk ugyanis igazi szerelmesei a szukkulens növényeknek. Arra gondoltunk, másokkal is megosztjuk ezt a rajongásunkat. Az indulástól kezdve mindketten a növényvilág stílusos, egyszerű, dekoratív megjelenítését éreztük közös pontnak, ami a termékek esetében lehet egy kedves grafikai növényábrázolás vagy akár egy harmonikus pozsgáskompozíció is” – meséli a kezdetekről Nosek Mimma.

A riso és a pozsgások

Mimma egy különleges, kevesek által ismert nyomtatási technikával, a Japánban kifejlesztett risográffal dolgozik, amelynek során növénymotívumokat, természeti elemeket jelenít meg analóg hatású nyomatokon. Mimma szakmája illusztrátor, illetve tervezőgrafikus, 10 éve talált rá a környezetbarát nyomdatechnikára és a rizográf gépre, amelyet aztán fokozatosan ismert ki és vált szakértőjévé. A nyomdatechnika sajátossága, hogy működése során alacsony az energiafelhasználás, nincs károsanyag-kibocsátás, illetve nincs szükség vízhasználatra sem, sőt, ezeken felül a rizográf által használt festékek növénybázisúak is. Olyan, mintha összevonnánk a fénymásolás és a szitanyomás technológiáját. Dávid a mindenki által könnyen életben tartható, kedves és mutatós pozsgás növényeket rendezi kompozíciókba és ülteti változatos formájú üvegedényekbe, egy sajátos rétegzési rendet alkalmazva egyedi floráriumokat épít.

„Az ökodesign számunkra azt jelenti, hogy a kreatív alkotási folyamat minden pontján, legyen szó a nyomatok vagy a floráriumok készítéséről, igyekszünk olyan eszközöket, alapanyagokat, technikákat használni, amik megmutatják, hogy átgondolt és tudatos tervezéssel dekortárgyak is készülhetnek fenntarthatóbb módon. A szemléletünket nagyban meghatározzák a külföldi tapasztalataink, ahol láttuk, hogy nemcsak a városi kertészkedés és a természet újra felfedezése válik idővel trenddé, hanem az is, hogy ma már a gyártás vagy alkotás aktív része a bolygóbarát megoldások alkalmazása is” – mondja Dávid.

Dávid a kertészeti ismereteket és fogásokat, illetve a természet szeretetét főként a családtagok szakismerete és elhivatottsága révén örökölte, ami aztán a RisoPlant fejlődésével bővült és tisztult le igazán. Bár annak idején biztosak voltak abban, hogy a vállalkozás elindítása pénzügyileg bizonytalan helyzetbe sodorja őket, a váltás motivációja végül minden kétségüket legyőzte, és szépen fokozatosan felépítették vállalkozásukat. Mimma egy riso nyomtató beszerzésével sokszorosítani kezdte saját tervezésű termékeit, majd ezzel párhuzamosan workshopokat hirdetett meg. Dávid esetében pedig 2 évig futott párhuzamosan a főállás és a vállalkozás felépítése – ekkor még műszaki területen, mérnökként dolgozott egy multicégnél.

Mindent hasznosítani

Mint mondják, a legnagyobb figyelmet és a legtöbb utánajárást az alapanyagok beszerzése igényli. Mivel mindkettőjüknél fontos szempont az újrahasznosítás, ezért már a beszerzés fázisában igyekeznek eszerint keresni. Legtöbbször használt papírt és üvegedényt használnak, de a különböző nagykereskedésekben is a minél zöldebb megoldásokat kutatják. A kezdetektől fogva törekszenek arra, hogy ne gépjárművel szállítsák az alapanyagokat és a késztermékeket, hanem inkább teherbringát használjanak. Vállalkozásuk tevékenysége miatt ugyanakkor a teljes lokalitás sajnos csak ritka esetben teljesül, de például csomagolóanyagot, dekorelemeket és néha növényanyagot is hazai forrásból szereznek be.

„Amikor elkezdtük a RisoPlantet, akkor nem sok ehhez hasonló vállalkozást láttunk Budapesten, de még talán ma sincs belőle sok. Nagy öröm számunkra, hogy workshopjainkkal már eddig is rengeteg embert inspiráltunk arra, hogy találják meg az alkotás örömét, szeressék a növényeket és bátran kreatívkodjanak a rizó technikával. Ami talán a legnagyobb büszkeségre adhat nekünk okot, az az, hogy 2019-ben a RisoPlant egyik oldalhajtásaként kitaláltuk és megalkottuk Budapest első zöld térképét, ezáltal útjára indítva a Green Guide projektet. A mai napig működő és bővülő a projekt elsődleges célja, hogy megerősítsük az emberekben azt a gondolkodásmódot, hogy a fenntarthatóság nem jár feltétlenül lemondásokkal, és gyakorlatilag az összes hétköznapi tevékenységünkre megtalálhatjuk a bolygónkat kevésbé terhelő, zöld alternatívát. A térképpel és az online platform megalkotásával tulajdonképp mi ezeket a kezdeményezéseket, törekvéseket és kisvállalkozói profilokat hoztuk közös felületre” – hangsúlyozzák.

Amikor a RisoPlant tipikus vásárlóiról kérdezzük őket, elgondolkodnak: picit eltérő a két profil közönsége. Míg egy florárium vagy egy növénykompozíció workshopon történő elkészítése felkelti valamennyi korosztály figyelmét, addig a grafikai dekortárgyak inkább az illusztrációkra nyitott, trendkövető és a nyomdatechnikák iránt érdeklődő közönség köreiben találnak gazdára. Azt azonban minden RisoPlant vásárló tudja, hogy ezeknél a termékeknél az egyediség és a kedves tökéletlenség valódi igényességgel párosul, hiszen a rizó technika és a pozsgások világa önmagában hordozzák ezeket a jellemzőket. Ráadásul sosincs két egyforma darab, ami végképp igazán különlegessé teszi a vállalkozást és annak portrékáit.

„Ma már nincs olyan területe és pillanata az életünknek, ahol ne lenne meghatározó a fenntarthatóság és a mértékletesség. Piacon vásárolunk, télen-nyáron bringázunk, szezonális hazai termékeket fogyasztunk, amit lehet, szelektíven gyűjtünk és újrahasznosítunk, valamint igyekszünk minél kevesebb húst enni. Ezeken kívül mindig keressük a zöldebb alternatívákat a hétköznapok pazarló rutinjai ellen, elsősorban szemléletformáló céllal” – hangsúlyozzák.

Ide tartozik az is, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a készpénzmentességre, de ezt egyébként a vevői igények is hamar egyértelművé tették számukra. 2017-től használnak terminált, a vásárokon és a bemutatótermükben egyaránt. Amellett, hogy – mint mondják – egy roppant praktikus, gyors és kényelmes eszköz, vállalkozás- és vásárlóbarát is. Ráadásul nem utolsó szempont, hogy a digitális fizetési lehetőség biztosításával nem csupán a konkurenciával szemben szereztek plusz pontot, illetve feleltek meg a vásárlóik kívánságának, de a fenntarthatóság útján is tettek egy újabb és „zöldebb” lépést.

A ZöldZónán, illetve a Készpénzmentes Zóna Facebook oldalán további edukatív és izgalmas, a mikro-, illetve kis- és középvállalkozásoknak szóló fenntarthatósági cikkek közül válogathatsz! Olvass, lájkolj vagy akár oszd meg a ZöldZóna cikkeit! Tarts velünk szeptemberben, légy Te is jövőálló és „zöld” vállalkozó! 

Ezek is érdekelhetnek