Hogyan szeretnek fizetni most és hogyan fognak vásárolni majd a jövőben a magyarok? Miért érdemes valamennyi vállalkozónak átállnia a bankkártyás fizetésre? Milyen digitális fizetőeszközök érhetők el ma egy kereskedő számára és mennyibe kerülnek? Könnyebb vagy nehezebb könyvelni a bankkártyás tranzakciókat? „A digitalizált fizetés és a készpénzmentesség hatása a vállalkozásokra” elnevezésű online webináriumon jártunk.

Magyarországon a lakosság 71 százaléka bankszámlára kapja a jövedelmét, melyhez a legtöbb esetben kapcsolódik bankkártya is. A koronavírus-járvány az elmúlt másfél évben lényegesen növelte a kártyás fizetések arányát, ez a hatás a legfrissebb statisztikákon is meglátszik. A tavaly év végi adatok szerint 2020-ben naponta 2,65 millió(!) kártyás tranzakció történt magyarországi kibocsátású kártyákkal.

Balogh Csaba, a HVG tech rovat vezetője és a Szegedi Tudományegyetem média tanszékének oktatója a konferencián elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy miért nem luxus a kártyás fizetés és bevezetése miért nem kerül sokba a kereskedőknek/szolgáltatóknak. A Digiméter kutatása szerint 2021-ben a TOP20 kis- és középvállalkozás indexe 100-as skálán 87-et ért el, míg az átlagérték 60 volt. Ez az eredmény a többi között Balogh szerint azt jelenti, hogy igenis van arra lehetőség, hogy egy magyar KKV nagyon magas szintet érjen el a pénzügyek digitalizáltságában.

A Mastercard tavaly novemberi kutatásából kiderült, a bankszámlával rendelkező hazai lakosság mindössze 5 százaléka nem használ kártyát, 53 százalék viszont, ha csak teheti, érintésmentesen fizet! A megkérdezettek 62 százaléka állította, hogy gyakrabban fizetett kártyával, mint a járvány előtt, és 82 százalékuk szeretné is megtartani kialakult fizetési szokásait.

A 14-69 év közötti lakosságon belül egyébként 90 százalék az aktív kártyák aránya, azaz akinek van, szinte kivétel nélkül használja is. Érdekes adat továbbá az is, hogy itthon 2020 végére a felvett készpénz mennyisége majdnem megegyezett a kereskedőknél kártyával elköltött összeggel – közölte Balogh Csaba.

“Valószínűleg trendfordulóhoz érkeztünk, hiszen az emberek kezdenek rájönni, hogy már nem feltétlenül kell felvenni a pénzt, ha szeretnék elkölteni, hiszen most már tényleg majdnem mindenhol tudnak bankkártyával fizetni” – emelte ki Balogh Csaba.

Miért érdemes átállnia mindenkinek a kártyás fizetésre?

Az egyik legfontosabb a chargeback intézménye, ami lényegében egy olyan pénzvisszafizetési lehetőséget jelent, ami védi az ügyfelet például a kártyaadatok ellopása esetén, vagy ha az általa online megrendelt termék végül soha nem érkezik házhoz.

A másik lényeges szempont az erős ügyfélhitelesítés, amivel szinte már mindenki találkozott: ez azt jelenti, hogy a kártyán lévő és onnan leolvasható adatok mellett legalább még egy adatnak jelen kell lennie a tranzakció kezdeményezésekor: SMS, mobilbanki engedélyeztetés vagy kamerás biometrikus azonosítás révén. Mindez megint csak a felhasználót, illetve az adatait védi.

Hogy miért nem nagy teher anyagilag a vállalkozóknak a kártyaelfogadás?

Az Erste Bank például előrukkolt egy olyan androidos alkalmazással, amely révén magáért a kártyahasználatért nem, csupán a forgalom után kell fizetni. A Sumup megoldása pedig már akár 7 és 35 ezer forint közötti összegért is elérhető. Ha a telefon BlueTooth-szal kapcsolódik a 6990 forintos készülékhez, a telefonon üthető be a kívánt összeg, a fizetés pedig a kiegészítő eszközön keresztül történik, amihez csak oda kell érinteni a kártyát. Ennek a megoldásnak a továbbfejlesztett, drágább verziója, amikor a készülék blokkot is tud nyomtatni és saját SIM-kártyával működik. Mindkét esetre igaz azonban, hogy a Sumup tranzakciónként csupán 1,95 %-os jutalékot számol fel, semmilyen más költség nem merül fel.

A Vodafone-nál jelenleg elérhető egy olyan csomag, amelyben a terminál 1 forintért elvihető, a 6,500 forintos havidíj fejében pedig 6 hónapig nem kell fizetni semmiért, majd ezt követően is csak 1,25%-os tranzakciós díjat számol fel a vállalat. Választható a szolgáltatónál olyan verzió is, amely esetében 10 ezer forint a fix havidíj és semmilyen más költséggel nem kell számolnia az ügyfélnek.

Minden, amit a bankkártyahasználattal kapcsolatos könyvelésről tudni érdemes

Fodor Bettina mikro- és kisvállalati könyvelő elsősorban azt ismertette a beszélgetés során, hogy milyen befolyással van a digitalizáció és a készpénzmentesség a vállalkozások könyvelésére.

A céges kártyáknak, flottakártyáknak például számos előnye létezik. Előre beállítható rajtuk a költségkeret, ellenőrizhetők, kényelmesek és nyomon követhetőek a kiadások, nincs szükség papíralapú számlákra, valamint költségszámla helyett nincs könyvelhetetlen nyugta sem, vagy „tévesen vásárolt” kiadás. Mindez óriási könnyebbség a könyvelők és a vállalkozások számára is.

Minél inkább online és digitalizált egy-egy vállalkozás költési struktúrája, annál könnyebben ellenőrizhetők és vizsgálhatók felül az esetleges szükségtelen tételek – hangsúlyozta Fodor Bettina. Ráadásul mivel a rendszeres kiadások átláthatóbbak és előre beállíthatók, a cash flow, a controlling folyamat is sokkal jobban tervezhető.

A papírmentességgel az is együtt jár, hogy sem a cégvezető, sem az alkalmazottak nincsenek helyhez kötve, így a távmunka lehetősége még inkább adottá válik, nem mellesleg pedig a régebbi adatok is bármikor és könnyen visszakereshetők. A digitalizált – vagy jórészt digitalizált – vállalkozás könyvelése könnyedén használhat szintén digitális, akár felhőalapú könyvelőprogramokat, amelyek gyorsak, pontosak, nagy kapacitásúak, könnyebbé teszik a kommunikációt és az esetleges NAV-ellenőrzéskor is jókora segítséget nyújtanak – sorolta az előnyöket Fodor.

„Ma már egyértelmű, hogy készpénz helyett a bankkártyás fizetés lett a trendi, nem mellesleg a papír bankjegyek és az érmék használatával járó kockázatok – például kórokozók terjedése – is csökkennek” – összegzett a szakember.

Ezek is érdekelhetnek