Könyvelőként tudom, hogy az ügyfeleim a NAV-nál jobban csak az elégedetlen vevőktől félnek. Inkább belemennek olyan ügyekbe – néha kockáztatva, akár ráfizetés árán – amik a NAV szemszögéből vitatottak, mert nem akarnak ügyfelet, vendéget, vevőt elveszíteni. Tapasztalatom szerint viszont lehet egyensúlyt teremteni az ügyféligények és a NAV elvárásai között, de ehhez haladni kell a korral a XXI. századnak megfelelően. Fodor Bettina mikro- és kisvállalati könyvelő írása.

Megtapasztaltuk, hogy milyen egy nagy gazdasági világválság, sőt még egy hatalmas erejű világjárvány is kijutott nekünk, jelenkori vállalkozóknak. Optimista beállítottságú lévén én lehetőséget látok a változásban, nem pedig problémát. Kihasználtam a változás okozta helyzetet és készpénzmentes fizetési lehetőségekkel (átutalás, bankkártyás fizetés bevezetése) rengeteg lehetőségem nyílt fejleszteni. Igy nem csak az ügyfeleknek ajánlottam fel a bankkártyás fizetés lehetőségét – amit azóta egyre több ügyfél alkalmaz, így egyre jobban betartják a fizetési határidőket –, hanem az azonnali, online fizetési lehetőséget is integráltuk a honlapunkon.

Mióta bevezettem a bankkártyás fizetési lehetőséget a számláinkhoz, azóta az ügyfelek nem járnak be feleslegesen készpénzzel fizetni az irodába, ugyanis utalni kevesen szeretnek. De máshol is volt hatása a készpénzmentességnek, méghozzá a rendszereinkben. Mivel az ügyfelek nem szívesen járnak be készpénzzel fizetni, ezért elvárás lett részükről, hogy a könyvelési anyagaikat se hozzák be hozzánk. A régi vágású ügyfelek még mindig postán küldik a csomagot, de a haladóbb szelleműek már online csatornákra feltöltve juttatják el hozzánk a számláikat, így egy rövid iktatást követően már könyvelhető is a dokumentum, méghozzá papírmentesen. Mindez elősegítette a home office lehetőségét, így számunkra is üdvös volt ennek a rendszernek a bevezetése és kiszélesítése valamennyi ügyfelünkre.

Pár éve ültem egy továbbképzésen, ahol éppen a digitalizációról volt szó. Néhány kolléga a szakmából pikírten megjegyezte, hogy ezt egy könyvelő irodában képtelenség megcsinálni, illetve csak hátránya származik belőle a vállalkozónak. Jelentem, hogy ez nem igaz, teljes mértékben cáfolom ezt a kijelentést! Az ügyfeleimnek több lett az ideje ez által, számos pozitív visszajelzést kapunk, illetve így több ügyfelet tudunk kiszolgálni. A példánkat követve van olyan vállalkozónk, aki maga is belekezdett a fejlesztésbe fillérekből, és ennek hatására immáron több lábon áll, stabilabb anyagiakkal fűszerezve és több szabadidővel növelten. Nekünk nem jelent többletmunkát, hogy esetleg egy POS terminálos vagy egy Pay-es kivonatot is rögzítenünk kell, hiszen a bankszámla kivonatok átnézése egy könyvelő alap feladatai közé tartozik, ellenben a készpénzmentességre áttért ügyfelek mindegyike elégedettebb lett.

A cikk szerzője a Retcon Könyvelő Kft. ügyvezetője.

Ezek is érdekelhetnek