Egyszerűsítés, időtlenség, funkcionális anyaghasználat és digitális fizetés – ezekben ragadható meg a Pauza esszenciája. Na meg persze abban a sorsfordító közös utazásban is, ami a kiégés széléről rántotta vissza az ötletgazdákat, akik a befektetett munkáért és a vállalt kockázatért cserébe sosem tapasztalt szabadságot és minőségi, fenntartható életet kaptak. Ezt mutatják be, és egy kicsit ezt is kínálják parányi belvárosi üzletük polcain.  

Klément Éva és Nádasy Zoltán, a Pauza két alapító tulajdonosa (üzleti) párosa mögött sem hosszú házasság, sem hosszú történet nem volt:  

Azt mondtuk, hogy ha az utazás alatt elbírjuk egymást viselni úgy, hogy egy évig a nap 24 órájában együtt vagyunk, akkor az valószínűleg jó bizonyítéka lehet annak, hogy egy közös vállalkozást is tudunk konfliktus nélkül, jól együttműködve csinálni” – emlékszik vissza a kezdetekre Klément Éva pályaelhagyó marketingmenedzser, a Pauza egyik tulajdonosa, aki társával, Nádasy Zoltánnal (akivel a magánéletben is egy párt alkotnak) indított vállalkozást négy évvel ezelőtt.  

Magukon a teljes kiégés jeleit tapasztalva, az eredeti szakmájuk kényszerű robotja elől túrabakancsban menekülve, ösztönösen újratervezős időszakukban találkoztak ők ketten, aztán majdnem egy évig együtt járták a világot egy hátizsákkal. Ekkor tudatosult bennük, hogy kevesebb, de jobb dologgal minőségibb életet élhetnek. Amikor egy költözésnél harmincféle tisztítószer borult rájuk a fürdőszobaszekrényből, már azt is sejtették, hogy az új életük részben egészség- és környezetbarát termékek és megoldások körül forog majd. A hátizsákjukat számtalan sikeres vállalkozás emlékével és ötletével tömték tele, aztán Magyarországra visszatérve bele is vágtak egy közös bizniszbe. 

Felsorolni is nehéz, mi mindenre megtanít az, amikor az ember egy éven keresztül egy hátizsákból él: kiderül például, hogy szüksége van-e annyi ruhára, annyi tárgyra, sőt, egyáltalán bármire. Akkor csapott arcul minket az a fajta minimalizmus, amire ma már csak „Élj egyszerűen! elvként” hivatkozunk; akkor vált igazán vonzóvá a kacatoktól és a zsúfoltságtól mentes élet. Hazajöttünk és átköltöztünk egy másik lakásba, és hihetetlen, de ez az otthoni egyszerűség a mai napig formálódik. Amikor pakolás közben kiömlöttek a kozmetikumok a csap alól, akkor kezdtünk el rengeteg mindent leépíteni és kihúzni az életünkből. Akkor tértünk át az illatmentes tusfürdőkre, szappanokra, szilárd samponra, és megkerestük azt a három tisztítószert, ami nagyjából tizenötöt helyettesít és a tetejébe még környezetbarát is” – folytatja Évi. 

Mint mondja, az ő üzleti és személyes történetükben is nagyon fontos alapelv volt az egyszerűsítés: hogy valami, amit használnak, ne pusztán jó – azaz egészségre és környezetre ártalmatlan dolog – legyen, hanem egyúttal egyszerűbb is legyen vele az élet. Merész példa erre a berendezkedésre a citromsav, amivel kapcsolatban Évi kiemeli, hogy ő nem az a fajta környezetvédő, aki rozmaringot áztat és abból készít huszonötféle tisztítószert. Ő azt vallja, hogy a kezdeti lelkesedés ezen a téren is előbb-utóbb alábbhagy. 

Én ebben is az abszolút egyszerűsítést kezdeményezem. Azt akartam tudni, hogy mi az a három tisztítószer, amivel mindent le tudok tisztítani a lakásban és odakint is, mi az, amivel a cipőmet és az autómat is le tudom mosni. A rendezőelvem mindig az egyszerűsítés volt és nem akartam visszatérni az alapharcaimhoz, majd újra ott állni húszféle környezetbarát tisztítószerrel a mosogató alatt. Most annyira jó, hogy Zolival egyetlen közös szappanunk van, ami férfinak és nőnek egyaránt jó, mi már nem ragaszkodunk ahhoz, hogy akármilyen illata legyen. Ha arckrémet használok, akkor is Zoliét kenem magamra és fordítva” – folytatja. 

Hogy lett ebből a szemléletváltásból vállalkozás? 

„Amikor az ember külföldre megy és azt látja, hogy mind a kiskereskedelemben dolgozók, mind pedig a készítői réteg milyen szépen él, az nagyon inspiráló tud lenni. Az utazás alatt megismert kisvállalkozásokat kezdtük el a fejünkben gyűjteni, kutatni és ez a folyamat azóta is tart” – teszi hozzá. 

Nagyon pici üzletükben mindent ketten csinálnak, alkalmazottjuk nincs. Az organikus növekedésben hisznek. Közösen végzik a termékoldalak és a közösségimédia-posztok szövegezését, a polcrendezést, a takarítást. A gyönyörű rend a mérnök végzettségű Zoli érdeme: ő felel mindenért, ami pakolás, rendszerezés és logisztika. Évi szerint a Pauza negyedik születésnapjára már szertefoszlott az első szerelemmel járó rózsaszín köd, ami náluk is azt eredményezte, hogy a valóságosnál szebbnek látták vagy túlbecsülték az üzleti modelljüket. Azt mondják, sok mindenre megtanította őket az elmúlt időszak.

A Pauzában kapható portékák nem saját tervezésű/saját készítésű dolgok, hanem más kisvállalkozók termékei. A polcaikon látható áruk kilencvenöt százaléka Európából jön, kivéve egy egzotikumot: van néhány termékük egy japán készítőtől is, mert csodálattal tekintenek arra, ahogy ott a hagyományok és a kisvállalkozások generációkon keresztül öröklődnek. Kilencven százalékuk képes életben maradni több emberöltőn keresztül, és nagyon magas azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek akár ötszáz éve működnek. Az ilyen vállalkozók portékái és a mögöttük lévő filozófia is nagyon értékes a Pauza számára. 

A vásárlók kedvencei 

A termékpaletta reflexió is a saját életünkre. A kezdetekkor az életünket a mókuskerékből kiszakadás, a lelassulás jellemezte, így sok volt az otthoni bekuckózáshoz ideális pokróc, gyertya, mamusz. Aztán jött a költözés, az egyszerűsítés, a kacatmentesítés otthon és egy évre rá az üzletben is nyoma lett mindennek. Behoztuk a választékba azokat a tisztítószereket, amiket mi is elkezdtünk használni. Egy régi, többgenerációs francia vállalkozás márkáját tartjuk, tőlük van az egyik legnépszerűbb termékünk, a feketeszappan-paszta is, ami egy általános tisztító- és zsíroldószer, száz százalékban lebomló, természetes összetevőkből. Akár a füvön is moshatnék vele bármit, nem árt a környezetnek, sem a tárgyaknak, készüljenek azok bármilyen anyagból” – részletezi lelkesen.  

A pasztát nemcsak kertes házakba, hanem sokszor olyan budapesti lakásokba is viszik a vásárlók, ahol kisbaba vagy háziállat is van. A beszállító egy olyan európai vállalkozás, akik száz éve változatlanul, ugyanolyan összetevőkkel, ugyanazon falak között dolgoznak, ahol 1900-ban a nagypapa elindította az üzletét. A mai napig figyelnek arra, hogy az alapanyagok többsége minél közelebbről, a gyártóközpontjuk környékéről való legyen. Ezenkívül nagyon kedveltek a natúrkozmetikumaik is, amiket Magyarország első slow szemléletű kozmetikusa készít. Ezek a termékek a legegyszerűbb – elsődlegesen növényekből kinyert, nélkülözhetetlen, tiszta – összetevőkből állnak; férfiak és nők egyaránt használhatják őket és „nulla hulladék” szemlélettel készülnek. Nagy kedvenc még egy maradékfával, hazai alapanyagból dolgozó, magyar mikrovállalkozás terméke, a posztertartó/képtartó sín. A textilbeszállítók közül pedig egy olyan finn szövőüzem a legnépszerűbb, ahol a növény születésétől fogva minden alapanyagot ismernek és követik az útját már onnantól kezdve, hogy a lenmagból növény, a növényből fonal, a fonalból vászon, a vászonból pedig termék lesz.  

Múlt, jelen, jövő 

A múlt és a jelen után Éviék a jövőről is mesélnek nekünk. Velünk osztják meg elsőként azt az információt is, hogy a jövőben egy picit átalakulnak. Az elmúlt négy évben sokat formálódtak, ők és a Pauza is. „Átalakul a termékkör is. Hiszünk a felelős, az átgondolt fogyasztás növekvő jelentőségében és a tárgyak életminőség-javító tulajdonságában. Ezért mostantól még nagyobb hangsúlyt kapnak majd azok a tárgyak, amik különböző kultúrákhoz, országokhoz, népcsoportokhoz köthetőek és amik felett mintha megállt volna az idő. Továbbra is a 20. század első feléből származó anyagok és formák lesznek túlsúlyban: a hagyományos eljárással készült, a divathullámokat is túlélni képes darabok. Ám nemcsak azok a kiegészítők kapnak majd figyelmet, amik már évtizedek óta bizonyítanak, hanem több együttműködésünk lesz hazai, kortárs alkotókkal is. Az arculatunk is megújul majd, de a név, az alapok és mi, akik mögötte vagyunk, nem változunk. Ha a vásárlóink örömüket lelik a krumplihámozásban, a portörlésben vagy a mosdókagyló súrolásában, ahhoz továbbra is örömmel biztosítunk nekik eszközöket, tisztítószert és ötleteket” – avat be Évi. Arra a kérdésre válaszolva, hogy szerintük mitől lehet még zöld egy vállalkozás, két dolgot emelnek ki: a készpénzmentességet és a vásárlók tájékoztatását. 

Készpénzmentesen 

Nálunk a kezdetektől fogva volt és a mai napig van kártyás fizetés, ez soha nem is volt kérdés! A kártyaterminál az első gépek egyike volt itt az üzletben. Ez a kis eszköz már akkor megvolt, amikor még a számítógépet, amin az értékesítési folyamatokat csináljuk sem helyeztük üzembe. Szintén tudatos döntés volt részünkről az is – ami szintén a készpénzmentes vásárláshoz kapcsolódik –, hogy ha valaki a webshopunkból rendel, akkor nincs lehetősége utánvétes fizetésre a futárnál, maximum az üzletben fizethet készpénzzel. Egyszer volt lehetőségünk belelátni egy olyan vállalkozás működésébe, ahol megvolt az utánvétes házhoz szállítás opciója. Sok tanulsággal szolgált látni az át nem vett csomagokat és a meggondolatlan vásárlásokat. Ilyenkor a vállalkozónak a kukába megy, kárba vész a csomagolóanyaga, az oda-vissza feleslegesen szállított megrendelésekről már nem is beszélve. Ráadásul az át nem vett csomagok kezeléséhez mi ketten már biztosan nem lennénk elegendőek. Így inkább arra helyeztük a hangsúlyt, hogy bizalmat építsünk, egy arcot is mutassunk a vállalkozásunkhoz, hogy az, aki a webshopban bankkártyával előre fizet, egy percig ne aggódjon amiatt, hogy a csomagját rendben megkapja-e” – hangsúlyozza.  

A vásárlóik mintegy 90 százalékára igaz, hogy a készpénzmentességet választják, és ez is jelenti számukra a motivációt arra, hogy ne riadjanak vissza a rendhagyó újításoktól. Egy európai nagyvárosban járva egyszer azt látták, hogy tízből három üzlet ajtajára ki volt írva, hogy csak bankkártyás fizetés van, készpénzt nem fogadnak el. Ők is elgondolkodtak ezen: előfordulhat, hogy egyszer talán ők lesznek azok, akik Magyarországon az elsők között fognak hasonló megoldást bevezetni. Azt mondják, minden, ami az idejüket és a folyamataikat kíméli, nagyon fontos nekik. Idetartozik az is, hogy ha egyáltalán nem fogadnának el készpénzt, akkor záráskor nem kellene a kasszát számolni, azt nyitni-zárni és arra figyelni, hogy mindig legyen elegendő váltópénz a visszaadáshoz. Egy száz százalékban készpénzmentes működés a költségeket, a munkaerőt és a folyamatok optimalizálását tekintve is mérhető előnyökkel járna. Tudják, hogy még nem feltétlen tart itt a kiskereskedelem, de azért remélik, hogy ez a megoldás hamarosan bizonyos boltokban itthon is elérhető lesz. 

Webshop mesével 

A mi vásárlóinkban van egy közös jellemző, egy közös vonás: hisznek a fogyasztás erejében és úgy tekintenek a pénzükre, mint egy szavazóeszközre. Ez azt jelenti, hogy egy olyan tudatos verseny alakult ki a fogyasztói kultúrában, ahol a tájékozottság és az informálódás nagyon fontos dolgok. Nem véletlen, hogy a honlapunkon a kínálat bemutatását is nagyon mesélősre terveztük, hogy minél kerekebb, hosszabb sztorikat oszthassunk meg egy-egy termékről és a készítőjéről. Úgy gondolom, hogy egy vállalkozás már attól is tud zöld lenni, hogy tájékoztatja az embereket arról, hogy a vásárlással kiket támogatnak, milyen folyamatokhoz járulnak hozzá a pénzükkel, amit elköltenek. Aztán ezek ismeretében döntik el, hogy vásárolnak nálunk vagy sem. Mi a minőségünkkel próbálunk versenyképesek maradni. Szeretnénk, hogy ha az emberek azért vásárolnának nálunk, mert látnák a minőséget és termékeinkben rejlő hozzáadott értéket és mert arra, amit megvesznek, valóban szükségük van” – fogalmaz Évi. ű

A ZöldZónán, illetve a Készpénzmentes Zóna Facebook oldalán további edukatív és izgalmas, a mikro-, illetve kis- és középvállalkozásoknak szóló fenntarthatósági cikkek közül válogathatsz! Olvass, lájkolj és oszd meg a ZöldZóna cikkeit, vagy akár játssz értékes nyereményekért!? Tarts velünk szeptemberben, légy Te is jövőálló és „zöld” vállalkozó! 

Ezek is érdekelhetnek