Fodor Bettina online-könyvelő utazás közben, turistaként tapasztalta meg, hogy milyen nagy a különbség a készpénzes és a bankkártyás fizetési lehetőség között. A nyaralása alatt tapasztaltakat könyvelőszemmel is elemzi, és azt is elárulja, mire érdemes odafigyelni vásárlóként, illetve, hogy miként járjon el az a készpénzmentességre törekvő kisvállalkozó, aki több ügyfelet, több vendéget szeretne. Fodor Bettina írása.

Mivel a munkám miatt sokat ülök a gépem előtt és naphosszat bámulom a monitort, olyan hobbit választottam, amihez nem kell egyhelyben maradni: a lehetőségeimhez mérten sokat és sokfelé utazom. A családommal vagy a barátaimmal a világjárvány miatt egyelőre európai úti célokat választottunk. A pandémia miatt a horvátországi nyaralásra a társaságból szinte senki nem vitt magával készpénzt, így nagyon meglepődtünk azon, hogy sok helyen az „Only cash”, vagyis a kizárólag készpénzes fizetés lehetőségét hirdető feliratot láttuk. Hasonló erejű meglepetés volt, amikor az adventi időszakban, a bécsi karácsonyi vásárban járva szerettünk volna forró puncsot vagy forralt bort inni: „Cash only!” – hirdette szintén a kis táblácska. A két ünnep között egy lengyel-tátrai síparadicsomba látogattunk el, ahol megint csak készpénzt kellett elővennünk, mert mind a złotyos, mind az eurós fizetést csak így engedélyezték, és a bankkártyáinkat kizárólag az éttermekben fogadták el.

Ezen tapasztalatok után felüdülés volt az itthoni bevásárlóközpontok önkiszolgáló kasszáinál sorban állni, ahol bankkártyával, telefonnal vagy okosórával is fizethettünk, hiszen itthon ez a megszokott.

Bankkártyahasználattal történő fizetés alkalmával azért is érezhetjük biztonságban magunkat, mert legalább egy, a POS-terminál által kibocsátott tranzakciós bizonylatot kapnunk kell. Külföldön azonban leginkább azzal találkoztunk, hogy azon árusok és a szolgáltatók, akik visszaálltak a készpénzes fizetésre, ritkán adtak a kezünkbe blokkot, nyugtát vagy bármilyen fizetést hitelesítő bizonylatot. Könyvelőként jól tudom, hogy a készpénzben kapott bevétel bevallása csak a vállalkozó lelkiismeretén múlik – ha egyáltalán lehetséges a pénzmozgást igazoló bizonylat nélkül is. Vásárlóként is nehéz helyzetben van az, akinek gondja adódik a termékkel és vissza szeretné azt vinni, mert nem lehet biztos abban, hogy az eladó bizonylat nélkül visszaveszi-e.

Magyarországon jobban szeretek pénztárca nélkül közlekedni, és ha fizetnem kell, akkor a telefonommal intézem a bankkártyás tranzakciókat, mert ezt a megoldást érzem biztonságosnak. Ilyenkor a tranzakciónak mindkettőnk bankszámláján nyoma van, amiről a kereskedő vagy a szolgáltató köteles legalább nyugtát vagy számlát adni – ami egyúttal a vásárlónak is biztosítja a visszavétel vagy csere lehetőségét, ha nincs megelégedve a termékkel.

Miért érdemes vállalkozóként neked is az elektronikus fizetést választani? Azért, mert:

  • az emberek szívesen fizetnének kártyával, akkor is, ha nem beszélnek róla.
  • Kártyával az élet gyorsabb, egyszerűbb és kényelmesebb!
  • A kártyaelfogadás ma már alap!
  • Kártyaelfogadással népszerűbb lehet a vállalkozásod másokénál.
  • Kártyával az emberek többet költhetnek és nőhet az előre nem tervezett vásárlások száma is!
  • Kártyával is kaphatsz borravalót.

Ráadásul a terminál a barátod, aki eddig bevezette, megszerette!

Ha kis- és középvállalkozásod van, de még nem vagy bankkártya-elfogadó, az elinduláshoz hasznos segítséget találsz erre az oldalra kattintva!

Képforrás: Getty Images

Ezek is érdekelhetnek